Sis. ALV

Lantmännen Agro Oy:n rehun myynnin yleiset sopimusehdot

 

1. Soveltamisala

1.1 Näitä yleisiä myyntiehtoja (Ehdot) sovelletaan Lantmännen Agro Oy:n (Myyjä) rehun myyntiin elinkeinonharjoittajille (Ostajat).

1.2 Ehtoja sovelletaan ainoastaan siltä osin kuin pääsopimuksessa ei muuta ole sovittu.

1.3 Ehdot eivät koske myyntiä kuluttajalle henkilökohtaiseen käyttöön.

 

2. Laatu

2.1 Tuotteiden tulee täyttää yleiset laatu- ja muut vaatimukset jotka ilmenevät pääsopimuksesta,  tuoteselosteesta tai vastaavasta, jos sellainen on saatavilla ja muuta ei ole sovittu.

2.2 Myyjän on toimitettava laadultaan sopimuksenmukaisia ja vahingoittumattomia tuotteita, jotka täyttävät viranomaisten asettamat vaatimukset.

 

3. Toimitus

3.1. Sopimus voidaan tehdä Kertasopimuksena, jolloin Ostaja sitoutuu ostamaan kertatoimituksena sovitut tuotteet, tai Toimitussopimuksena, jossa Ostaja sitoutuu määräaikaiseen sopimukseen, jonka aikana tuotteiden toimitus jatkuu automaattisesti sovituin määräajoin sopimuksen kestoksi määritellyn ajanjakson ajan.

3.1 Jos tuote kuljetetaan Ostajalle, se katsotaan luovutetuksi, jollei toimituslausekkeessa tai sopimuksessa toisin mainita, kun tuote luovutetaan Ostajalle kuljetuksesta. Jos Ostaja huolehtii kuljetuksesta, tuote katsotaan luovutetuksi, kun tuote lastataan Ostajan määräämässä paikassa.

3.3 Jos sopimuksessa ei mainita, milloin ja / tai kohde on toimitettava, se toimitetaan kohtuullisessa ajassa ja Myyjän määrittämässä paikassa.

3.4 Jos Ostaja haluaa noutaa tuotteen, tämä on tehtävä Myyjän määräämänä ajankohtana ja paikassa. Tuote on toimitettu, kun Ostaja tai Ostajan nimeämä kuljettaja on vastaanottanut tuotteen.

 

4. Vaaranvastuu

Vaaranvastuu siirtyy Ostajalle, kun tuote on toimitettu Ostajalle kohdan 3 mukaisesti. Jos tuotetta ei ole voitu toimittaa ajoissa Ostajan puolella olevasta tai johtuvasta syystä, ja Myyjä on täyttänyt omat sopimuksen mukaiset velvoitteensa, vaaranvastuu tuotteesta siirtyy Ostajalle, kun tuote olisi voitu toimittaa.

 

5. Viivästys

5.1 Jos Myyjä katsoo, että tuotteiden toimitus viivästyy, on asiasta ilmoitettava Ostajalle kohtuullisessa ajassa, ja samalla on ilmoitettava, milloin tuotteet voidaan toimittaa.

5.2 Ostaja voi peruuttaa Kertasopimuksessa tilauksen tai Toimitussopimuksessa viivästyksessä olevan toimituserän toimituksen vain, jos viivästyksellä on Ostajalle olennainen merkitys. Kertasopimuksen Tilausta tai Kestosopimuksessa viivästyksessä olevan toimituserän toimitusta ei voi peruuttaa, jos viivästyminen johtuu Ostajasta, tai tilanteesta, josta Ostaja kantaa riskin.

5.3 Jos Kertasopimuksen tilaus tai Toimitussopimuksessa viivästyksessä olevan toimituserän toimitus peruutetaan Myyjän olennaisesta toimitusviivästyksestä johtuen, Ostajalla on oikeus saada tuotteesta maksettu hinta kokonaisuudessaan, jos toimitettu tuote voidaan palauttaa alkuperäisessä pakkauksessaan ja/tai muutoin virheettömänä. Myyjä vastaa tällöin tuotteen palautukseen liittyvistä kustannuksista.

5.5 Ostaja ei ole oikeutettu edellä tässä kohdassa mainitun lisäksi korvaukseen Myyjän viivästyksestä.

 

6. Vastaanotto

6.1 Rahti- ja toimitusasiakirjat toimitetaan tuotteiden mukana.

6.2 Ostajan on tuotteen toimituksen vastanottamisen yhteydessä välittömästi tarkastettava tuotteen laji, laatu ja määrä toimitusasiakirjassa todettuun nähden ja tarkistettava, että pakkaus on ehjä. Kun pakkaus poistetaan, Ostajan tulee suorittaa tuotteen lopputarkastus.

 

7. Reklamaatio

7.1 Ostaja ei saa vedota toimitettujen tuotteiden virheisiin tai puutteisiin, jos Ostaja ei ilmoita alla tässä kohdassa mainituissa määräajoissa Myyjälle virheistä tai puutteista.

7.2 Virheistä tai puutteista, jotka havaittiin tai olisi pitänyt havaita, kun tuotteet toimitettiin Ostajalle, on reklamoitava viikon kuluessa tuotteen toimittamisesta tai noutamisesta. Jos virheen tai puutteen voidaan olettaa syntyneen kuljetuksen aikana ja tuote kuitataan erillisellä rahtikirjalla, virheilmoitus on tehtävä välittömästi rahtikuljettajalle ja viimeistään viikon kuluessa Myyjälle.

7.3 Muussa tapauksessa virheet tai puutteet on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun virhe tai puute on havaittu tai se olisi pitänyt huomata tai kun se muutoin on tullut Ostajan tietoon kolmannen ilmoituksen kautta, mutta viimeistään yhden (1) kuukauden kuluessa toimituksesta tämän sopimuksen mukaisesti, ellei tuotteen laadun ja käytön, myyntiehtojen, tai vastaavien sitoumusten vuoksi muuta johdu. Tämän jälkeen Ostaja menettää oikeuden vedota tuotteen virheisiin tai puutteisiin.

7.4 Reklamaatioon on liitettävä tarvittavat dokumentit (mm. rahtikirja ja selvitys virheestä/puutteesta). Mikäli edellä mainitut edellytykset eivät täyty, reklamaatiolla ei ole vaikutusta.

 

8. Vastuu virheistä ja puutteista

8.1 Jos toimitetun tuotteen katsotaan olevan virheellinen tai puutteellinen, ja Myyjän voidaan katsoa olevan tästä vastuussa, on Myyjän korjattava virhe tai puute mahdollisimman pian.

8.2 Jos Myyjä ei ole kohtuullisessa ajassa, sen jälkeen, kun Ostaja on reklamoinut tuotteesta ajoissa, toimittanut virheettömiä tuotteita korvaukseksi tai täydennykseksi, on Ostajalla oikeus virhettä tai puutetta vastaavaan hinnanalennukseen. Jos virheellä tai puutteella on Ostajalle huomattava merkitys, ja Myyjä on tästä tietoinen tai tulisi olla tietoinen, on Ostajalla oikeus purkaa kauppa.

8.3 Edellä tässä kohdassa todetun lisäksi Ostajalla on oikeus kohtuulliseen korvaukseen välittömistä vahingoista, jotka Ostaja kykenee osoittamaan virheen tai puutteen johdosta kärsineensä. Ostajalla ei kuitenkaan missään tilanteessa ole oikeutta korvaukseen välillisistä vahingoista, kuten saamatta jääneestä voitosta tai tuloista, tai liikearvon menetystä (goodwill).

8.4 Tuotevastuun piiriin kuuluvat vahingot korvataan vain siltä osin, mitä Myyjän tuotevastuuvakuutus kattaa. Jos Myyjän tuotevastuuvakuutus ei kata tietyn tyyppistä vahinkoa, Myyjän korvausvastuu rajoittuu enimmäismäärään, joka vastaa vastuun aiheuttaneen Tuote-erän ostohinta x 2 kutakin vahinkotapahtumaa kohden.

8.5 Edellä mainittu ei rajoita pakottavan lainsäädännön johdosta aiheutuvaa  Myyjän korvausvastuuta.

 

9. Ostajan huolenpitovelvollisuus

9.1 Jos Ostaja peruuttaa myyjän viivästyksen johdosta jo vastaanottamansa tilauksen, Ostajan on palautukseen asti toteutettava Myyjän puolesta kohtuulliset toimenpiteet sen varmistamiseksi, ettei Tuotteelle aiheudu vahinkoa.

 

10. Luotonvalvonta

Ostajat, jotka eivät maksa tilausta sen tehdessään, hyväksyvät sen, että Myyjällä on oikeus tarkistaa Ostajan luottotiedot ennen tilauksen hyväksymistä. Toimitussopimuksissa Ostajan viivästyessä toimituseräkohtaisen laskun suorittamisesta Myyjällä on oikeus myös tarkastella Ostajan luottotietoja.

 

11. Hinta

11.1 Ostaja maksaa Myyjän kulloisena ajankohtana ilmoitetun hinnan tai mitä osapuolet ovat kulloinkin sopineet lisättynä arvonlisäverolla. Muut kulloinkin sovellettavat välilliset verot, lakien mukaiset maksut, sekä muiden säännösten tai alan käytäntöjen mukaiset maksut lisätään, ellei nimenomaisesti mainita, että ilmoitettu tai sovittu hinta sisältää tällaiset verot tai maksut. Edellä mainittu soveltuu riippumatta siitä, milloin toimitus on sovittu tai milloin tai miten se tapahtuu.

11.2 Myyjä voi vaatia, että Ostajan on annettava hyväksyttävä vakuus Myyjän saatavan turvaamiseksi.

 

12. Maksuehdot

12.1 Maksu suoritetaan, ellei toisin ole sovittu, Myyjän kulloinkin voimassaolevien maksuehtojen mukaisesti. Myyjällä on lisäksi oikeus periä muun muassa paperilaskuista aiheutuva laskutuslisä, huomautusmaksu, ja muut perintäkulut.

12.2 Jos Ostaja ei suorita maksua ajoissa eikä se johdu Myyjästä tai Myyjän puolella oleva syystä, Myyjällä on oikeus vaatia maksua viivästyskorkoineen kulloinkin voimassa olevan korkolain säännösten mukaisesti. Jos maksua ei suoriteta kirjallisen maksumuistutuksen jälkeen, Myyjällä on oikeus purkaa kauppa tai Toimitussopimuksissa pidättäytyä vielä toimittamatta olevien toimituserien toimittamisesta, ottaa takaisin toimittamansa tuotteet sekä vaatia vahingonkorvausta purkamisesta aiheutuvasta vahingosta.

12.3 Mikäli Myyjä ryhtyy oikeudellisiin toimenpiteisiin Ostajaa vastaan sillä perusteella, että Ostaja ei ole suorittanut maksua ajoissa, säilyttää Myyjä oikeuden vaatia korkoa ehtojen kohdan 12.2 mukaisesti niin pääomasta kuin aiemmin kertyneestä korosta.

 

13. Pidättämisoikeus

Myyjällä ei ole ennen Ostajan täyden maksun vastaanottamista velvollisuutta luovuttaa tuotteita tai asiakirjoja tai muutoin luovuttaa omistusoikeutta tuotteeseen, ellei luotosta tai maksuajan pidentämisestä ole erikseen sovittu.

 

14. Sopimusrikkomus

14.1 Jos kaupan jälkeen ilmenee kohtuullinen syy olettaa, että Ostaja ei täytä merkittävää osaa sopimuksesta, Myyjä voi pidättäytyä suorituksesta ja tavaran toimittamisesta sekä vaatia, että Ostaja antaa hyväksyttävät vakuudet sopimuksen täyttämiseksi. Jos vakuutusta ei anneta viipymättä, Myyjällä on oikeus peruuttaa kauppa sen täyttämättömän osan osalta.

14.2 Myyjällä on oikeus peruuttaa kauppa vaatimatta ensin vakuutta, jos Ostajaa kohtaan aloitetaan maksukyvyttömyysmenettely, Ostaja asetetaan konkurssiin, tai muista syistä johtuen voidaan perustellusti olettaa, ettei Ostajan täyttävän sopimusvelvoitteitaan.

 

15. Henkilötietojen käsittely

15.1 Myyjä voi Ostajan tilaamien tuotteiden toimituksen yhteydessä käsitellä sellaisia henkilötietoja, jotka tarvitaan sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi. Siltä osin kuin sopimuksen yhteydessä käsitellään henkilötietoja, Myyjä on sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaisesti velvollinen ilmoittamaan henkilötietojen käsittelystä. Jos Ostaja on yritys, Ostaja on velvollinen toimittamaan työntekijöilleen tarvittavat tiedot.

15.2 Myyjä käsittelee sopimuksen nojalla esimerkiksi seuraavia henkilötietoja: Ostajan edustajan nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, sosiaaliturvatunnus, organisaation tunnus, asiakastunnus, ostohistoria sekä maksu- ja laskutustiedot ja luottokauppatilanteissa tarvittaessa Ostajan  luottotiedot.

15.3 Myyjä voi käsitellä Ostajan henkilötietoja seuraaviin tarkoituksiin:

  • Mikäli maksua ei tehdä tilauksen yhteydessä, luottokelpoisuuden selvittämiseksi;
  • Ostajan kanssa tehdyn sopimuksen täyttämiseksi;
  • Myyjän lakisääteisten velvoitteiden täyttämiseksi;
  • Ilmoittaakseen asiakkaalle Myyjän palveluista ja näiden myyntiehtojen muutoksista;
  • Markkinointitarkoituksiin, jotka voidaan toteuttaa sähköpostitse, puhelimitse ja tekstiviesteillä Lantmännen Agro Oy:n, sen konserniyhtiön tai yhteistyökumppanin toimesta (yksityishenkilöiden osalta sovelletaan myös sähköistä suoramarkkinointia koskevia säännöksiä). Jos Asiakas ei halua jatkaa osallistumistaan ​​tällaiseen markkinointiin, Asiakas kieltää tämän ottamalla yhteyttä Myyjään. Markkinointia voidaan jossain määrin mukauttaa parametrien perusteella, kuten maatalouden koko, tuotanto ja liikevaihto, jotta Myyjä voi tarjota, ylläpitää, testata, parantaa ja kehittää tuotteita ja palveluita sekä teknisiä alustoja, joilla niitä tarjotaan; ja raportointitarkoituksiin.

15.4 Ostajan henkilötietoja käsitellään, jotta Myyjä voi täyttää velvollisuutensa Ostajan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti tai koska Myyjällä on oikeutettu etu, joka on tärkeämpi kuin Ostajan intressi siitä, että henkilötietoja ei käsitellä.

15.5 Myyjä luovuttaa henkilötietoja kolmansille osapuolille, lukuun ottamatta konsernia, kun se on tarpeen lain, asetuksen tai viranomaisen päätöksen tai velvoitteen täyttämiseksi. Myyjä voi myös palkata ulkopuolisia alihankkijoita tai kumppaneita, jotka tarvitsevat pääsyn henkilötietoihin voidakseen suorittaa tehtävänsä Myyjän puolesta. Myyjän kumppaneita löytyy sekä EU: sta / ETA: sta että sen ulkopuolelta. Yritykset, jotka käsittelevät henkilötietoja Myyjän puolesta, allekirjoittavat aina henkilötietojen käsittelysopimuksen Myyjän kanssa. EU: n / ETA: n ulkopuolisten toimittajien osalta toteutetaan erityisiä suojatoimenpiteitä, esim. sopimuksiin lisätään Euroopan komission julkaisemia standardoituja tiedonsiirtomallilausekkeita.

15.6 Voimassa olevan tietosuojalainsäädännön mukaan Ostajalla on tietyissä olosuhteissa oikeus pyytää pääsyä henkilötietoihin, vaatia henkilötietojen korjaamista, vastustaa ja rajoittaa henkilötietojen käsittelyä. Ostajalla on myös oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle milloin tahansa, jos Ostaja katsoo, että henkilötietoja käsitellään tietosuojalainsäädännön vastaisesti. Kun Ostajan henkilötietoja ei enää tarvita siihen tarkoitukseen, jota varten niitä käsitellään, henkilötiedot poistetaan Myyjän toimesta.

15.7 Lisätietoja Myyjän henkilötietojen käsittelystä tai rekisteröidyn oikeuksista saat ottamalla yhteyttä osoitteeseen tietosuojavastaava@lantmannen.com.

 

16. Force Majeure

Molemmat osapuolet vapautetaan niistä seuraamuksista, jotka sille aiheutuvat sopimuksen täyttämättä jättämisestä, kun noudattamatta jättäminen perustuu olosuhteisiin, jotka ovat osapuolen kontrollin ulkopuolella ja jotka estävät sopimuksen täyttämisen. Ellei toisin näytetä, sota, sotatoimet, hätätila, mobilisaatio tai liikekannallepano, yleinen tuote-, markkina- tai hintasääntelyn muuttuminen, lakko tai lockout työmarkkinoilla, viljelyhäiriö tai muutoin merkittävästi heikentynyt sato, tulipalo, luontotapaturma, konevaurio, viranomaisen määräys tai näihin rinnastuvat olosuhteet katsotaan force majeure -olosuhteiksi ja ne muodostavat siten ylivoimaisen esteen sopimuksen täyttämiselle.

Tilanteessa, jossa osapuoli vetoaa force majeure -olosuhteisiin, tulee tämän ilmoittaa tästä kirjallisesti 14 päivän kuluessa olosuhteen syntymisestä.

 

18. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

18.1 Näiden ehtojen soveltamisalaan kuuluvien sopimusten tulkintaa tai soveltamista koskevat erimielisyydet ratkaistaan vastaajan kotipaikan käräjäoikeudessa. ​​